Strona domowa Janusza Ganczarskiego - James D. Murray, William vanRyper: Encyclopedia of Graphics File Formats


Strona główna | Autor | Borland C++ 5.5 | GUI | Książki | OpenGL | Programy | Projekty | Teksty

Recenzja

James D. Murray, William vanRyper: Encyclopedia of Graphics File Formats. ISBN 1-56592-058-9 James D. Murray, William vanRyper: Encyclopedia of Graphics File Formats. Wydawnictwo O'REILLY 1994, str. 895, CD-ROM.

Książka składa się z dwóch zasadniczych części. W pierwszej Autorzy przestawiają rodzaje plików graficznych, typowe schematy budowy, algorytmy kompresji oraz konwersję pomiędzy różnymi formatami. Druga część to właściwy opis wybranych formatów plików. Patrząc na tę bardzo obszerną listę można sprawdzić, które formaty plików przetrwały próbę czasu od daty powstania książki. Niestety taki los spotkał znaczą część plików opisanych w książce. Pozostałe były zazwyczaj wielokrotnie ulepszane. Stąd duża część książki ma już znaczenie historyczne, co nie oznacza wcale, że nie może być przydatna. Przy braku innych narzędzi opis takiego formatu może np. pozwolić na opracowanie odpowiedniego konwertera i "odzyskanie" historycznych plików. Cennym dodatkiem do książki jest płyta CD-ROM, która zawiera m.in. przykładowe pliki graficzne, specyfikacje oraz teksty źródłowe programów.

Obecnie książka ma znaczenie raczej historyczne, stąd trudno polecić jej zakup. Zainteresowanym polecam lekturę drugiego wydania książki, dostępnego pod adresem: http://netghost.narod.ru/gff/graphics/main.htm.

PS. Płyta dołączona do książki to najstarszy CD-ROM w mojej kolekcji!


Spis treści


© Janusz Ganczarski
JanuszG@enter.net.pl
(07.08.2005)