Randima Fernando, Mark J. Kilgard: Język Cg. Programowanie grafiki w czasie rzeczywistym


Strona główna | Autor | Borland C++ 5.5 | GUI | Książki | OpenGL | Programy | Projekty | Teksty

Recenzja

Randima Fernando, Mark J. Kilgard: Język Cg. Programowanie grafiki w czasie rzeczywistym. ISBN 83-7361-241-6 Randima Fernando, Mark J. Kilgard: Język Cg. Programowanie grafiki w czasie rzeczywistym, Wydawnictwo Helion 2003, stron 312 + 8, CD-ROM, tłumaczenie Rafał Jońca.

Język Cg to interesująca platforma opracowana przez firmę NVidia we współpracy z firmą Microsoft. Platforma bardzo specjalizowana, bo przeznaczona do niskopoziomowego programowania kart graficznych (a właściwie procesorów kart graficznych), bez konieczności używania asemblerów. Z założenia środowisko Cg ma służyć zarówno programistom korzystającym z biblioteki OpenGL jak i DirectX. Niezależność od platformy sprzętowej i programowej jest niestety związana z pewnymi ograniczeniami. Np. możliwe jest napisanie programu w języku Cg, który będzie działał na każdej karcie graficznej obsługującej rozszerzenie ARB_vertex_program, ale wykorzystanie bardziej zaawansowanych możliwości procesorów graficznych będzie wymagało użycia innego profilu programu wierzchołków i ograniczy jego dostepność tylko do tych procesorów. Na szczęście środowisko Cg wspiera obsługę sprzętu o zróżnicowanych możliwościach.

Język Cg jest cały czas rozwijany przez firmę NVidia (patrz adres http://developer.nvidia.com/object/cg_toolkit.html) i wszystko wskazuje na to, że prace będą kontynuowane. A sama książka jest oczywiście pozycją obowiązkową dla każdego, kto programuje lub zamierza programować w języku Cg.


Spis treści


© Janusz Ganczarski
JanuszG@enter.net.pl
(22.12.2004)