Krzysztof Łabanowski: Programowanie kart graficznych


Strona główna | Autor | Borland C++ 5.5 | GUI | Książki | OpenGL | Programy | Projekty | Teksty

Recenzja

Krzysztof Łabanowski: Programowanie kart graficznych. ISBN 83-85545-23-9 Krzysztof Łabanowski: Programowanie kart graficznych. Wydawnictwo Lupus 1994, wydanie drugie poprawione i uzupełnione, stron 375.

Kolejna książka Wydawnictwa Lupus, które niestety porzuciło już wydawanie książek. Dla wielu młodych czytelników tego tekstu takie karty graficzne jak MDA, CGA, EGA czy Hercules to zapewne mało znaczące nazwy. Tymczasem tak właśnie ewaluowały sterowniki graficzne w komputerach IBM PC. Teraz rynek kart graficznych jest znacznie prostszy - dwóch znaczących producentów chipsetów, reszta robi lepsze lub gorsze produkty o nie oparte. No ale to odbiega nieco od tematyki tekstu.

Książka zawiera opis budowy kart graficznych: MDA, CGA, EGA, VGA, SVGA (standard VESA) i Hercules. Uzupełnieniem tego opisu jest przedstawienie funkcji BIOSu kart oraz obszerny opis rejestrów sterowników i sposobu ich programowania. Całość uzupełniają przykładowe programy rysujące prymitywy graficzne: punkt, odcinek (algorytm Bresenhama), okrąg i elipsa (algorytm Bresenhama), opis dwóch algorytmów wypełniania obszaru, opis generowania własnych znaków oraz niektórych bardziej zawansowanych technik graficznych jak: ruchome obrazy, panoramowanie elementów obrazu, technika dzielenia ekranu czy technika animacji z użyciem płaszczyzn bitowych. Uwaga - programy napisane są w asemblerze, co może stanowić problem niektórym czytelnikom. Ciekawostkę historyczną stanowi obecnie zawartość Dodatku C tj. przegląd kart SVGA.

Czy warto taką książkę posiadać? Pytanie jest proste, jeżeli programujemy bezpośrednio np. kartę VGA, to książka na pewno się przyda. Ale w typowych obecnie zadaniach programistycznych nie ma zazwyczaj takiej potrzeby - dostępne biblioteki powinny wystarczyć.


Spis treści


© Janusz Ganczarski
JanuszG@enter.net.pl